Du har en lokal att hyra, du har köpt in maskiner och du har anställt personal. Allt är klart och redo för öppning, men hur marknadsför du ditt gym och hittar nya kunder på ett billigt och bra sätt?
Kvalité framför kvantitet
När det kommer till val av marknadsföring så gäller kvalité före kvantitet. Det är bättre att investera lite mer pengar på en marknadsstrategi som håller hög kvalité än flera små, billiga ideér som inte leder någon vart. I slutändan blir den “dyra” marknadsföringen faktiskt billigare än budgetvarianten, då den drar in fler kunder och på så sätt ger bättre resultat.
Ett exempel på detta kan vara att anlita en sociala medier byrå till att sköta era annonser, istället för att göra dem själva och inte riktigt veta om de når ut till de ni vill de ska se annonsen.
SEO
Om du fortfarande inte har hört talas om SEO (Sökmotoroptimering), eller Search Engine Optimization, så är det hög tid att du gör dig bekant med det nu. Nuförtiden är steg ett i majoriteten av köpvägar att man gör en sökning på Google först. “gym i Göteborg” eller “gruppträning i Partille” kan vara enkla sökningar, och då vill du att ditt gym eller fitnesstudio är det första resultatet i sökningen.
Men sökordsoptimering kan vara knepigt och är en del som kan vara smartare att anställa en byrå till att göra åt dig för att få bästa resultat. Det gäller t.ex. att verkligen ta reda på vilka sökfraser din målgrupp söker på och skriva texter om detta. Och sedan skriva lockande sidtitlar och beskrivningar av inlägget så att din målgrupp vill klicka på just din länk ut av alla sökresultat.
Sociala Medier
Något som inte kostar mer än din tid är att skapa ett snyggt Instagram-flöde, vara aktiv med att svara på potentiella kunders frågor och uppdatera dina sociala kanaler ofta och med innehåll som är av värde för dina besökare. Se också till att i början följa s.k. “micro-influencers” och få dem att representera dig på något sätt.
Ett exempel är att erbjuda människor med inflytande i ditt område gratis träning, eller om de har ett medelstort följarantal på Instagram erbjuda en gratis photo shoot i utbyte att de postar bilderna på sitt flöde och taggar ditt gym samtidigt.
Känn till din målgrupp för att marknadsföra bättre.
Har du provat ovanstående råd och tips, men ändå inte får några resultat? Då kanske du ska ta en extra titt på din målgrupp och vad den faktiskt föredrar. För i slutändan är det bästa rådet för en lyckad marknadsföring att veta precis vem din målgrupp är, vart den bor, hur den tränar, vad den äter, vem den inspireras av och så vidare. För det är så du når dem.
Ett exempel på att verkligen fundera ut vem din målgrupp är och hur den beter sig är att använda analysverktyg och göra undersökningar. Det finns bra gratis verktyg som Google Analytics där du får statistik om din webbplats besökare och så kan du investera i ett eget bra affärssystem där du enkelt samlar statistik om dina kunder, vad de köpt för tjänster tidigare, vad du tjänar mest pengar på osv.
Vi pratar gärna vidare om ”hur du marknadsför du ditt gym och hittar nya kunder”
Kontakta oss så berättar vi mer!
Vi på GymDigital Göteborg hjälper dig som gymföretagare mer än gärna att komma igång med din digitala marknadsföring.
GymDigital Göteborg är stolt återförsäljare av GymPartner Swedens nya och begagnade kompletta gym.